Ljungskile Nyheter

Trädkramaren blickar tillbaka när E6:an firar 30 år

Senast uppdaterad september 10, 2021 av Elin Winberg
Publicerad: september 10, 2021

I dagarna fyllde E6:an som skär genom Ljungskile 30 år. Ljungskile Nyheter har talat med en av huvudpersonerna i den grupp som genom civil olydnad försökte stoppa bygget.

Anders Dejke blickar tillbaka; och inte bara de 30 år som har gått sedan motorvägen invigdes. Hans historia tar fart i ett regnigt Ljungskile i oktober 1987. Det statligt ägda varvet i Uddevalla hade lagts ned tre år tidigare och över 3 000 arbeten försvann. Socialdemokraterna och statsminister Ingvar Carlsson som styrde landet arbetade hårt för att hålla nere arbetslösheten.

 I samspråk med Volvodirektören, P.G Gyllenhammar, kom regeringen överens om att bygga en motorväg om det startades en Volvofabrik i Uddevalla. Fabriken skulle resultera i 1 400 jobb, berättar Anders Dejke. Det är som att slå på en kran. Historiebeskrivningen rinner ur honom som vatten.

– Storföretagen med P.G Gyllenhammar i spetsen ville ha en väg som gick sträckan Hamburg-Oslo, och så fick Volvo en skärva väg genom att bygga en fabrik i Uddevalla, säger han.

  – De valde vägen genom Ljungskile för att det skulle resultera i minst samhällsekonomisk förlust. Vinsten skulle bli kortare väg till jobbet. Vi var många som demonstrerade och uppvaktade politiker för att föra fram våra argument.

 Han tyckte att det var lätt att komma i kontakt och prata med kommunikationsministern men sen tog det stopp. Det var som att prata med en mur.

  – Vi tyckte inte att de kom med argument och vi satte rekord i antalet överklaganden. Över 300 personer skrev in. Det vi fick tillbaka var en rundskrivelse och det kändes som nonchalans. 

 Regeringen hade redan fattat sitt beslut. Anders Dejke och de andra aktivisterna tyckte att regeringen hade gått förbi Vägverket och fattat beslutet på egen hand. Telefonerna gick varma, samtal länkades i kedjor för att nå ut till alla de som motsatte sig beslutet.

  – Vi hade börjat med en telefonkedja, så jag ringde till spindlarna i nätet och till slut var vi hrunt 300 personer. I oktober 1987 rekade vi området där bron över Ödsmålsdalen går idag.  Och det var även där arbetet hade påbörjats.
Väl på plats i skogen kring Ödsmålsdalen lade de märke till att kalhygget redan påbörjats. En stor skogsmaskin och en byssja stod på området. Anders bultade på dörren och två skogsarbetare öppnade.

  – De var vänliga, Sven och Lars – två bröder och de bjöd oss på kaffe. På träden i skogen hade lappar från miljöförbundet gjort det möjligt att adoptera träd. Till slut var alla träd adopterade och det var folk från Ystad till Kiruna.

Enligt Anders Dejke var det frågetecken från politiken – de visste inte vilka regler som gällde i detta säregna fall.

– Vi var där i en vecka och stoppade bygget och polisen såg att alla var lugna. Det krävdes 150 poliser och det tog ett dygn att få bort alla. Men vi kom tillbaka och var där i en vecka, det var en bra och trevlig vecka.

 I Stenungsunds tingsrätt ställdes 400 personer inför rätta. Det pågick rättegångar tisdagar och torsdagar under ett helt år.

– Det vi blev dömda för var: ohörsamhet mot ordningsmakten och det resulterade i dagsböter. Idag räknas deras gärning som den största aktionen av civil olydnad i svensk historia, säger Anders. 

 Anders Dejke menar att känslan som rådde redan då var att det vore förödande att servera barnen med den mängden utsläpp som motorvägen skulle komma att generera.

– Vi tryckte på att istället för en motorväg, hade man kunnat bygga ut järnvägen. Men vi var ute för tidigt, idag kan man säga att vi hade rätt – många år före Greta Thunberg.

Vad tänker du om motorvägen idag?

– Tänker man kortsiktigt är det fint, jag har barn och barnbarn som bor i Göteborg och jag kommer fram tio minuter tidigare. Men, tänker jag ett steg längre, så tänker jag på mina barnbarn som ska leva vidare i det här.

Fakta:

  • Etappen stora Höga – Ljungskile invigdes 1991
    och var en del av det så kallade Uddevallapaketet.
  • Ett paket som regeringen lanserade efter Uddevallavarvets nedläggning.
  • Det innebar löfte om en Volvofabrik i Uddevalla och en motorväg mellan Stora Höga och Ljungskile.

Love Schiller
love.schiller.gunnarsson@edu.ljungskile.org