Ljungskile Nyheter logo

Ljungskile Nyheter, en lokal nyhetstidning av Journalistlinjen vid Ljungskile folkhögskola

Från museivärlden till tv-rutan: “Gäller att vara prestigelös”

Göteborgaren Patrik Steorn är med i höstens upplaga ”Kulturfrågan kontrapunkt”. Foto: Simon Kodelja

Patrik Steorn, museichef på Göteborgs Konstmuseum, är en av expertdeltagarna i höstens upplaga av SVT:s program Kulturfrågan kontrapunkt. 
– Det handlar inte om att ta bort mystiken från konsthistorien, utan att bjuda in fler till den mystiken som konsthistorien har, säger han.

Solen ligger lågt över Götaplatsen och solstrålarna lyser upp de tre kulturinstitutioner som utgör grunden för den glansfulla och praktfulla platsen. Väl innanför portarna till konstmuseet kommer museichefen gåendes på den ståtliga och eleganta trappan iklädd en randig blåvit skjorta och med ett markerande och kavajliknande plagg. Det är stilsäkert och folkligt på samma gång. 

– Min inställning till konstvetenskap har alltid varit att jag håller på med det här så länge det är kul, säger Patrik Steorn. 

”Finns en folkbildande ansats”

Den 9 oktober hade SVT:s storsatsande program “Kulturfrågan kontrapunkt” säsongspremiär och en av experterna och deltagare i programmet är ingen mindre än Patrik Steorn, museichef och docent i konstvetenskap. Ämnena i programmet berör litteraturvetenskap, konstvetenskap och klassisk musikvetenskap. 

– Det gäller att vara prestigelös och cool och att ändå bibehålla den positiva andan, säger han. 

Det går att säga att tv-programmet är en P1-version av det välkända och folkligt förankrade frågesportsprogrammet “På Spåret”.

”För vissa räcker det att bara gå runt i konstmuseets lokaler medans andra vill gå på djupet”, säger Patrik Steorn, museichef för Göteborgs Konstmuseum.

– Det finns en folkbildande ansats i programmet och det tycker jag är viktigt, säger Patrik Steorn. 

Det är tredje säsongen som Patrik Steorn är med i programmet, men redan innan hans första säsong följde han programmet slaviskt. 

– Jag har nog sett vartenda avsnitt och nu är det väldigt roligt att få användning för sina kunskaper, säger han och skrattar till. 

Det roligaste med programmet anser Patrik är att få folkbilda inom ämnesområdet konsthistoria. 

– Det kändes som att det var en sorts kunskap som jag har, ämnen jag brinner för att prata om. Det är ett program där man genom enkla former och på ett enkelt sätt kan prata om de här sakerna, säger Patrik Steorn. 

Låga trösklar till kunskap 

Patrik växte upp i Bagarmossen, en förort till Stockholm. Inte i den finkultur han idag är verksam inom. 

– Jag är inte uppvuxen i någon särskilt kulturintresserad familj, utan det har alltid varit mitt eget intresse och nyfikenhet som tagit mig dit jag är idag, säger Patrik Steorn. 

Hans far var ingenjör och hans mor arbetade som förskollärare. Hemifrån fick han tidigt stöd och uppmuntrades till att vara fri och utforska det han var intresserad av och att möjligheterna låg öppna framför honom. 

– De bästa förutsättningarna var skolan, att den svenska skolan har varit så demokratiskt skapande. Trots att jag gick på en förortsskola var det väldigt hög kvalitet på utbildningen, säger Patrik Steorn. 

Intresset för konst tog fart på riktigt när han var bosatt i Paris för att studera franska. Han beskriver det som att han rycktes med när han upptäckte att konstgallerier och museerna var ett folknöje, vilket sedan ledde fram till att han började studera konsthistoria vid anrika Louvren. 

Med drivet om att göra konsthistoria lättillgängligt 

Patriks incitament har alltid varit att vara kunskapsspridare och berätta om konsthistoria för andra. Att det är viktigt med låga trösklar och att göra konsthistorien lättillgänglig och intressant. 

– Det handlar inte om att ta bort mystiken från konsthistorien, utan att bjuda in fler till den mystiken som konsthistorien har, säger Patrik Steorn. 

Att spela in programmet innebär full koncentration och fullt fokus på att svara rätt på frågorna och att vara snabbast på klockan. Med tre säsonger i ryggen har Patrik blivit mindre anspänd och återhållen och mer bekväm. 

– Nu är jag lite mer bekväm med situationen och kan emellanåt bjuda på mig själv genom att ibland berätta någon personlig anekdot, säger Patrik Steorn. 

Det han finner stort nöje av att kunna göra är att berätta om olika konsthistoriska inriktningar, något speciellt om något konstverk och att klargöra i hur saker och ting hör ihop. 

Även om det är viktigt att programmet har låga trösklar så betonar Patrik att det är viktigt att det också måste vara utmanande och gärna finnas lite tuggmotstånd.

– För mig är det folkbildande fokuset viktigt, jag är väldigt intresserad av publiken och av de som vi når genom programmet, säger Patrik Steorn. 

Simon Kodelja
simon.kodelja@edu.ljungskile.org