Ljungskile Nyheter

Cykelförsäljningen växlar upp

Senast uppdaterad september 4, 2020 av Eloise Davidsson
Publicerad: september 2, 2020

David Thylén har märkt av ett stort intresse för cykeln denna sommaren. Foto: Vilja Ågren

I Göteborg har cykelförsäljningen ökat kraftigt under sommaren till följd av pandemin. En trend som även butiksägaren för LO Bikes i Ljungskile har märkt.
– Cykeln har verkligen varit på tapeten den här sommaren, säger David Thylén.

Inne i butiken LO Bikes i Ljungskile står det tävlings- och motionscyklar uppradade och lukten av nytt gummi är starkt påtaglig. Butiken har just öppnat för dagen och denna morgon sprider sig ett lugn i lokalen. I Göteborg har cykelförsäljningen ökat kraftigt under sommaren, rapporterar GP. Även i Ljungskile har cykelintresset ökat.

– Cykeln har verkligen varit på tapeten den här sommaren. Försäljningen av cyklar har inte ökat för oss, men vi har märkt av ett stort intresse och nya ansikten har sökt sig till butiken, säger butiksägaren David Thylén till Ljungskile Nyheter.

Cykelbutiken i Ljungskile är främst inriktade på tävlingscykling, men denna sommar har det inte varit några tävlingar och därför har försäljningen minskat. Det har istället sökt sig nya kunder till butiken som även är ute efter en annan typ av cykel, förklarar han. 

Under sommaren är det många som har hyrt cyklar för att njuta av västkustens vackra vidder. Foto: Vilja Ågren

Fler har upptäckt cykeln som intresse

I pandemins spår har många svenskar valt att stanna hemma och istället sökt nya aktiviteter för att förgylla semestern. Fler väljer dessutom att cykla istället för att åka kollektivt såväl som på semestern som till jobbet. Dessa nya vanor syns även i cykelbutiken. 

– “Affordable bikes” har blivit mer populärt, alltså en cykel som är prisvänligare och mer till för gemene man. Att fler upptäcker cykeln som ett intresse är ju dels på grund av permitteringar och dels hemester. Det är många under sommaren som har hyrt cyklar för att njuta av de vackra vidderna här på västkusten, säger David Thylén.

På Cykelhuset i Uddevalla blomstrar den nyfunna kärleken för cykeln.

– Vi har sett en ökad popularitet för cykeln för varje år som går, men denna sommaren har försäljningen varit ännu bättre. När alla inomhusaktiviteter har ställts in så blir ju cykeln en bra utomhusaktivitet att ägna sig åt, säger butikschefen Mathias Söderberg. 

Vilja Ågren
vilja.agren@edu.ljungskile.org