Uddevalla kommun-en Fairtrade stad

Jenny Olsson samordnare för Uddevalla Fairtrade City på en av deras informationsträffar. Foto: kommunikationsavdelningen Uddevalla kommun

Fairtrade Sverige bedriver just nu kampanjveckor för att minska fattigdomen bland odlare. Denna gång är det frukost som är i fokus och Uddevalla kommun har startat en ny kampanj  

Jenny Olsson som är samordnare för Uddevalla Fairtrade City, berättar att en schysst frukost är när man byter ut sina varor till Fairtrade.

– Kaffe och te är lätt att byta ut, sen finns det också en del juicer som är Fairtrade. Men det lättaste att börja med är nog att gå till sin matbutik och kolla bland hyllorna och se vad som finns, säger Jenny Olsson samordnare, för Uddevalla Fairtrade City.

Uddevalla kommun har varit en diplomerad Fairtrade City sedan 2010, och även i år fick de förtroende att fortsätta. Varje år måste kommunen ansöka om att få bli diplomerad även om man har varit det innan. För att bli godkänd ska kommunen visa upp vad den gjort samt visa att man har förbättrat sig.

– En förbättring kan vara att vi har ökat på vår förbrukning av Fairtrade. Vi har som mål att ha hundra procent Fairtrade-märkt kaffe. Detta ska man sedan rapportera om till organisationen, säger Jenny Olsson.

Jenny Olsson samordnare för Uddevalla Fairtrade City på en av deras informationsträffar. Foto: kommunikationsavdelningen Uddevalla kommun

Att vara diplomerad innebär att Uddevalla kommun engagerar sig för etisk konsumtion och att de lever upp till olika kriterier som rör etisk upphandling. Sedan ska också kommunen driva ett aktivt informationsarbete och ha ett visst utbud av etiskt märkta varor i butiker och på arbetsplatser.

– Vi har ett krav på att delta i fyra aktiviteter per år och utöver detta har vi i styrgruppen egna möten.  Styrgruppen består av näringsliv, studieförbund, kommunen och privata aktörer som till exempel City gross och Ica Maxi, säger Jenny Olsson.

Inledningen på fokusveckorna och andra aktiviteten som styrgruppen deltog i detta året var i början på oktober under evenemanget, Gömda glömda gårdar i Uddevalla. Där informerade de privatpersoner om kampanjen.

– Jag gick runt i en banandräkt och delade ut Fairtrade bananer och pratade om kampanjen, för att väcka uppmärksamhet kring ämnet, säger hon.

Kampanjen schysst frukost kan man ta del av på kommunens hemsida och på deras sociala medier, om man vill lära sig mer om ämnet.

Felicia Johansson
Felicia.jl17@edu.ljungskile.org

Dela