Storsatsningen som inte går som på räls

Tågräls som går mot en tunnel. Framför tunneln fins det röda ljus som påminner om stopljus.
Trots storsatsningen blir det inte många nya avgångar på Bohusbanan. Foto: Elin Johansson

Västtrafik satsar 16 miljoner på kollektivtrafiken till nästa år och 380 000 nya avgångar, men av dessa ser Bohusbanan endast ett fåtal. Enligt Torvald Svahn, affärschef för tåg på västtrafik, beror det på bristande infrastruktur på banan. 

Västtrafik ska fram till 2019 satsa 16 miljoner kronor på att förbättra kollektivtrafiken i regionen i ett projekt som heter region 2020. Av de 16 miljonerna kommer det bli ett antal nya avgångar på Bohusbanan. De flesta nya avgångarna ligger i anslutning till populära restider då många reser, såsom en ny avgång från 15:45 från Göteborg varje vardag förutom på sommaren.

Vi ser att det finns potential för Bohusbanan att plocka upp folk som annars väljer att pendla till Göteborg eller Uddevalla på E6:an, säger Torvald Svahn.

Enligt Torvald Svahn är Bohusbanan en trafikled som redan är hårt trafikerad av tåg och att det är svårt att utöka med fler tider än vad som redan finns. Han säger att banan skulle må bra av att byggas ut.

Vi vill se att det ska bli bättre och snabbare tåg på Bohusbanan, men som läget ser ut idag behöver vi vänta på förbättrad infrastruktur.

Många kommuner längst Västkusten försöker få Bohusbanan utbyggd även så Uddevalla kommun. De har länge försökt lyfta frågan till Trafikverket om att bygga ut den omtalade järnvägen.

Vi ser behovet av utbyggnad av Bohusbanan och försöker trycka på staten, men just nu är det allt vi kan göra, säger Andreas Roos på samhällsbyggnad på Uddevalla kommun.

Chans för utbyggnad

Trafikverket har lyssnat på kommunerna och ska göra en prövning om att bygga dubbelspår mellan Göteborg och Stenungsund inför sin nya genomförandeplan som kommer gälla mellan 2022 och 2033. 

Vi har hört att trycket är högt och vi kollar på möjligheterna om att bygga ut spåret. Men än så länge finns det ingen finansiering för projektet och en prövning innebär ju inte ett beslut. Men vi kollar åtminstone på förutsättningarna för en utbyggnad, säger Bengt Ryhed, regionchef på region väst på Trafikverket, till Ljungskile Nyheter

Anne Garcia Solving, affärsutvecklare på Västtrafik, säger att satsningen region 2020 endast är ett startskott på nya förändringar som kommer ske kontinuerligt runt om i regionen framöver. Men än så länge finns det ingen handlingsplan för de förändringarna.

 Uddevalla kommun och Västra Götalandsregionen kommer sitta i möten om hur de ska utveckla kollektivtrafiken men det ligger lite i framtiden och det är först när kommunen och regionen kommer med sina beslut som vi kan börja göra en handlingsplan och färdigställa deras idéer, säger Anne Garcia Solving.

Alexander Gustafsson
alexander.jl18@edu.ljungskile.org

Dela