Homestyling – ett smart knep eller en dyr fluga?

Allt mer vågade stylingar skall locka köpare till visningarna. Foto: Bjurfors

Homestyling har de senaste åren blivit mer av en regel än undantag. Stylingmetoderna blir allt mer vågade och allt från citronfyllda badkar till foton med lyckliga par ska locka till köp. Men funkar verkligen knepen, vem gynnas och är det värt besväret?

Bostadsmarknaden har de senaste fem åren varit het och priserna har stadigt pressats uppåt. Under sommaren 2017 nådde den sin kulmen. Och trots den senaste tiden av nedgångar ser siffrorna nu ut att åter vända uppåt och kanske siktas nya högstapriser vid horisonten. Att homestyla sitt hem vid en försäljning är någon som mäklarna oftast rekommenderar. Mäklaren Anna Carlsson har under de senaste åren sett trenden växa sig stark och ser positivt på fenomenet.
– Det finns stora fördelar med att låta en professionell stylist  styla ditt hem, vi ser tydligt att det går fortare att sälja bostaden. Det är positivt då det särskilt i de större städerna är en snabb marknad där man snabbt vill sälja och flytta. Man har helt enkelt inte tid med en långdragen process. Det är även positivt på det personliga planet för att man slipper ha sitt hem stående på standby för eventuella visningar, säger hon.

Att låta homestyla sitt hem är inte gratis, och vanligtvis kan man dela in homestylingen i tre olika nivåer. Konsultation, styling med befintliga saker och styling med inhyrda saker där den sista nivån lätt kan kosta uppåt 20.000-40.000 kronor. Och det finns inga garantier att man får igen pengarna.
– Jag kan ju aldrig säga säkert att det är värt att homestyla sitt hem. Men vi vet att stylade hem får fler klick på Hemnet och det brukar i sig dra fler potentiella kunder till visningarna. Att det är många på visningarna brukar kunna dra upp priset då fler tycks vara intresserade, säger hon.

Det finns ingen officiell statistik eller siffror som stödjer tesen. Det oberoende företaget Svensk mäklarstatistik har under flera år kartlagt den svenska bostadsmarknaden och enligt analyschefen Per-Arne Sandegren så finns det inga siffror att utgå ifrån.
– Vi vet inte hur det ser ut med homestyling. Vi tar in alla objekt som säljs men det är omöjligt att veta om det gjorts någon styling eller inte, säger han.

Statistiken lyser alltså med sin frånvaro men trots detta propsar mäklarna på att homestyling är bra. Att det skulle röra sig om ett knep för mäklarna att få till lättare och snabbare affärer slår Anna Carlsson ifrån sig.
– Vi rekommenderar styling för att vi upplever att det ger bättre resultat i slutändan. Vårt jobb går ut på att ge säljare och köpare en så bra upplevelse och affär som möjligt. Vi tjänar ingenting på en snabb affär där ingen är nöjd med resultatet, säger hon.

Viktor Hedén har jobbat som hemstylist i fem år och enligt han är ett välstylad hem viktigt för att göra ett hem konkurrenskraftigt på en hård bostadsmarknad.
– De senaste åren har bostadsmarknaden fullkomligt exploderat och det krävs en del för att sticka ut. Nu ser vi ett ökande behov när marknaden sviktar. Det krävs mer av din bostad för att skilja sig från mängden och då kan en ordentlig homestyling innebära en rejäl skjuts.

En stylists jobb går enligt Viktor ut på att lyfta och förstärka det bästa bostaden har att erbjuda. Han ser att många kunder förstår vad som är speciellt med just deras bostad men att de saknar kunskapen att lyfta fram det.
– Vi ser bostaden som en påbörjad tavla som vi kan slutföra. De flesta svenskar har en väldigt bra grundstil men det där lilla extra saknas ofta. Vad vi gör beror helt på kundens behov, ibland behövs bara ett rådgivande möte där vi ger tips. Det är såklart kul, men det roligaste är när vi får vara med och styla hela bostaden, säger han.

När man tar sig en snabb titt på Hemnet är det relativt lätt att se vilka bostäder som genomgått en omfattande styling. Vissa böcker, planscher och möbler är återkommande. En viss transparent plaststol tycks ha blivit senaste modet och Russel James och Vee Speers posters från Fotografiskamuseet tycks förekomma i var och varannat svenskt hem.
– Det handlar om att skapa en exklusivitet med lite dyrare designsaker. Olyckligtvis är inredning trendkänsligt och det blir lätt att man använder samma saker som andra. Men det är saker som man vanligtvis inreder sitt hem med, säger han.

Viktor Hedén bygger även han miljöer med inredning som man kanske inte alltid inreder med själv. Och på frågan om dessa exklusivt inredda hem inte riskerar att skapa en besvikelse hos köparen när hen ska inreda, så är det inget han upplevt.
– Även om vi kan skapa lite speciella miljöer så gäller det att lyfta det bästa med lägenheten och jag tror att vi är en källa till inspiration snarare än att folk försöker efterlikna det vi gör. Jag tror att man vill bo i ett hem man själv inrett, säger han.

Mäklarna och stylisterna tycks vara eniga om att homestyling är en viktig trend när det kommer till bostadsförsäljningar. Sofia Dahl har dels sålt och köpt en lägenhet där en stylist anlitades och hon har en mer nyanserad bild när det kommer till försäljning.
– Jag anlitade stylisten efter den fria rådgivningen som kom med mäklarfirman. Jag tyckte att hon hade många bra idéer och ville ha ut så mycket betalt som möjligt. Totalt la jag ut runt 20.000 kronor för stylingen då de använde mycket av mina egna saker men även tog in en hel del nytt. Lägenheten blev väldigt fin, men jag vet inte om jag hämtade hem pengarna, säger hon.

Att homestyling skulle vara nödvändigt för att få bostaden såld tror inte Sofia Dahl. Men hon misstänker att det har blivit mer nödvändigt idag än vad det var för några år sedan.
– Idag känns det som att nästan alla bostäder är stylade på ett eller annat sätt. Att bara städa ordentligt känns inte tillräckligt när alla andra håller på och stylar. Då blir mitt hem mindre lockande och det vill man inte. Det är en rätt stor sak i sig att köpa och sälja och det känns som att stylingen lägger ytterligare en sak till listan, avslutar hon.

Martin von Sivers Mengwall
martin.jl17@edu.ljungskile.org

Dela