Konsten att resa utan att ta ett enda steg

Mindfulnessyoga för personalen på Näl, Norra Älvsborgs länssjukhus. Foto: Elin Gustafsson

Yoga, meditation och mindfulness är olika typer av medveten närvaro som handlar om att resa in i sig själv. Utövarna är många – hemma, på jobbet eller i gympasalen. Frågan är varför man gör det och vad som händer när man reser in i sig själv.

När meditationsklockorna, eller tingshas som de heter, slår emot varandra ger de ifrån sig ett kraftigt ekande ljud i den stora salen. Belysningen är dämpad och efter att klockorna slår en tredje gång, blundar alla. Den tre och en halv minuter långa meditationsövningen nere i källaren på Näl, Norra Älvsborgs sjukhus, kan nu börja.

– Tingshasen signalerar meditationens start och slut, säger Leif Engström som leder eftermiddagens mindfulness-yogapass.

På dagarna arbetar Leif Engström som sjukhuskemist på Näl. På kvällarna, när de blå arbetskläderna bytts ut mot mörka träningskläder, är han istället yoga- och mindfulnessinstruktör.

– Jag har jobbat med liknande verksamheter för personal på olika arbetsplatser i många år, och det finns verkligen ett stort behov av att varva ner, säger han.

Det är nu tredje kurstillfället av tio, och en av de som är först på plats för att medverka är Ann-Charlotte Ovall, som också arbetar på Näl. Hon stretchar lite försiktigt innan passet börjar.

– Det har varit pressat kring mig en längre tid och det har varit mycket både på jobbet och privat, säger hon.

– Jag vill helt enkelt hitta balans i vardagen, för ryggsäcken är tung nu om jag säger så.

För enligt Leif Engström är det precis vad mindfulness och yoga handlar om –  ett sätt att komma nära sin kropp och hitta hem till sig själv.

Leif Engström håller upp ett timglas som illustrerar en meditationsövning. Foto: Elin Gustafsson

Lite längre söderut i Västra Götaland, två trappor upp i en gammal byggnad bakom Göteborgs stadshus, ligger ett av Göteborgs äldsta centrum för yoga. Sedan 1987 har Leela G Hansen drivit Göteborgs Yoga Centrum. Men yoga har hon sysslat med längre än så.

– Jag började på sjuttiotalet, när jag var i tjugoårsåldern. Våra grannar i Köpenhamn utövade yoga och jag tyckte det verkade spännande och roligt, säger hon.

När hon fick upp ögonen för yoga, studerade hon kultursociologi vid Köpenhamns universitet. Samtidigt började hon en yogalärarutbildning på den yogaskolan som hon gick på. Under tiden som hon studerade på heltid, utbildade hon sig också till yogalärare.

– När jag blev färdig med studierna stod jag i valet och kvalet om jag skulle bli akademiker eller om jag skulle ägna mig åt yogan på heltid.

Kärleken till yogan tog över, och sedan dess har hon haft yogaföretag och yogaundervisning som sitt heltidsarbete.

Lärare. Efter att yogaläraren Leela G Hansen flyttade från Danmark till Sverige startade hon Göteborgs Yoga Centrum år 1987. Foto: Elin Gustafsson

Kärleken tog danska Leela G Hansen till Göteborg och strax därefter startade hon Göteborgs Yoga Centrum. På den tiden fanns det bara en handfull yogalärare i Göteborg.

– Idag finns det en yogastudie bakom varje gatuhörn, säger hon.

Enligt henne har själva ordet yoga ändrat innebörd sedan hon startade sin verksamhet på åttiotalet.

– Då förknippade många yoga med meditation. Idag associerar de flesta yoga med fysisk träning, men det är en kombination av båda delar. Yoga är det övergripande begreppet för många metoder och vägar till större medvetande och inre frid, säger hon.

I dag finns heller inte bara fler yogalärare, utan även ett större intresse för att utöva yoga.

– Det beror nog på att yoga är ett system som kombinerar både kropp och själ. Man tränar både fysiskt och psykiskt. Jag själv blir mycket klarare i huvudet, mer grundad och mer öppen mot mina medmänniskor när jag utövar yoga, säger hon.

Yoga, mindfulness och meditation går alltså hand i hand. Samtidigt som man använder sin kropp går man också in i sig själv. Men vad händer egentligen i kroppen och varför gör man det? Josefine Lilja, som är legitimerad psykolog, specialist i klinisk psykologi och kognitiv beteendeterapi, arbetar med mindfulness inom primärvården. Hon har även skrivit en avhandling vid Göteborgs universitet, som handlar om just mindfulness.

– Frågan vi har ställt oss är om man kan mäta träning i medveten närvaro – och det går faktiskt, säger hon.

Avhandlingen ledde till fyra artiklar varav två av dem handlade om mätning i mindfulness. Undersökningen jämförde två olika grupper, en som utövade träning i medveten närvaro och en som inte gjorde det.

– Vi mätte fem olika förmågor som bland annat handlade om förmågan att kunna observera sina tankar, säger hon.

Mätningen innefattade ytterligare fyra olika steg:

• Hur de deltagande kunde sätta ord på sina tankar och känslor.

• Hur personerna kunde vara icke-reaktiva – alltså att man är medveten om att man kan gå ut i stället för att skälla, om man till exempel är arg på sin partner.

• Att man, som i exemplet ovan, faktiskt väljer att gå ut.

• Det sista steget innebär att personerna inte dömer sig själva för vad de känner.

Resultatet av undersökningen visade att den icke-meditativa gruppen inte kunde observera sina känslor på samma sätt.

Josefine Lilja är legitimerad psykolog, specialist i klinisk psykologi och kognitiv beteendeterapi. Foto: Privat

Mindfulness går alltså att mäta, och vid utövande händer det även saker i kroppen. Enligt ett flertal studier, bland annat en av forskaren Elizabeth Blackbird från 2004, visar att telomerer, som är enzymer i hjärnan och kan ha en viktig funktion inom  åldrande och cancer, åldras snabbare för personer som själva upplever sig stressade.

– Man kan likna enzymet i hjärnan vid ett skosnöre – ju äldre man blir, desto rufsigare blir det i kanterna. Forskningen visade på att personer som utövade medveten närvaro, som meditation och mindfulness, faktiskt minskade slitaget på skosnörena, säger Joseinfe Lilja.

Parallellt med forskningen har hon arbetat med mindfulness som kognitiv beteendeterapi inom primärvården. Främst med människor som lider av depression.

– Ett vanligt mönster hos dem är att de är jättebra på att observera sina känslor, men de dömer sig själva för vad de känner.

Med mindfulnessterapi övar patienterna ständigt på att observera sina känslor och hela tiden vara medvetna. Det är sedan i fjol en ny behandlingsmetod som också har
rekommenderats av socialstyrelsen.

Josefine Lilja har själv ett långt intresse av yoga och kombinationen av fysisk och psykisk aktivitet. Trots det menar hon att utvecklingen av mindfulness i västvärlden har blivit lite snäv.

– Ibland är det som att vi i väst- världen bara har tagit ordet och gjort det till
något som bara är till för individen. Det är ju ursprungligen en del i den buddhistiska tron som innefattar ett helt levnadssätt – inte bara ett plåster på såren för en stressad tillvaro.

Hon tycker att det kan finnas en risk att mindfulness på detta sätt används som en tillfällig lösning på till exempel arbetsplatser eller skolor.

– Det är som att stressen i skolan eller på jobbet kan lagas med lite mindfulness. Ofta ligger ju problemet i för stora grupper eller för hög arbetsbelastning. Mindfulness är ingenting som bara lappar ihop pro-blemet i längden, säger hon och fortsätter:

– Det handlar om att observera, göra livet bättre och att ständigt vara medveten om hur man är mot sig själv och mot andra, både i stort och smått. Hur pratar jag till grannen jag egentligen inte tycker om? Hur agerar jag i en konflikt? Mindfulness och medveten närvaro är något man ständigt måste arbeta med, inte bara när man sitter på kudden – det viktiga är vad som händer när man går därifrån, säger Josefine Lilja.

Yoga. Inne på Göteborgs Yoga Centrum har dagens andra Iyengayogapass precis börjat. Iyenga är ursprungligen en yogametod från Indien. Foto: Elin Gustafsson

Inne på Göteborgs Yogacentrum är atmosfären lugn. I de ljusa lokalerna står buddhastatyer, yogamattor och påsar med indiska teer om vartannat. Det märks att detta är Leela G Hansens andra hem, då hon verkar vara lugnet själv. Hon är också mycket positiv inför utvecklingen av mindfulness och yoga i Sverige.

– Folk behöver ju röra på sig samtidigt som det är en väg till inre ro och ett jättebra sätt att bli mer närvarande i sin kropp, säger hon.

Sedan tjugo år tillbaka lär de enbart ut Iyengaryoga. Det är en Indisk metod och en förnyelse av den fysiska yogan.

– Under lektionen är man hela tiden koncentrerad på det man håller på med, säger hon och lutar sig lite bakåt mot fönstret i väntsalen.

Själv yogar hon varje dag. Om inte direkt på morgonen utövar hon ett yogapass innan hon själv ska leda ett.

– Medveten närvaro är viktigt inom yogan också, det gör skillnad i hur man prioriterar i livet. Man blir bättre på att lyssna till sin hjärna och sitt hjärta, men det är något man aldrig blir färdig med.

När meditationsklockorna har slagit för sista gången nere i källaren på Norra Älvsborgs sjukhus, lägger sig alla på rygg.

– Ta fotsulorna mot varandra och dra upp knäna mot magen.

Alla gör precis som Leif Engström säger för att sedan komma upp i stående position. De två små lamporna som spridit ett dämpat ljus i den mörka lokalen släcks och ersätts med lysrörslamporna i taket. Efter meditationen är det nu dags för yoga.

Själv har Leif Engström haft ett långt intresse för just yoga – i närmare trettio år.

– Jag och en vän ägnade oss mycket åt löpning och allt började när vi
skulle stretcha efteråt. Jag hade väldigt dåligt fokus på det medan han hade en helt annan inställning, säger han.

Leifs barndomsvän hade också en hel del böcker om yoga i bokhyllan.

– Jag blev inspirerad och lånade en bok på biblioteket. Sedan dess har det rullat på.

År 1992 gick han en yogakurs på Göteborgs Yogacentrum och femton år senare påbörjade han sin yogalärarutbildning. Förutom kurser på arbetsplatser håller han sedan tio år tillbaka även yogaklasser på Friskis och Svettis.

– Målet för mig är framför allt att hålla mig frisk. Det är ett sätt att möta kroppen då vi lever i en tid med högt tempo och stora förändringar, både socialt och tekniskt.

Tingshas. Meditationsklockorna slår vid meditationens början och slut. Foto: Elin Gustafsson

Han säger också att mindfulness är ett sätt för många att hitta en balanserad livsstil, men att det enbart är ett första steg i en längre process.

– Jag tror inte på att bara sitta och meditera hela dagarna. Däremot är det ett bra sätt att hitta de konflikter runt sig själv som man behöver förhålla sig till, och även splittringen i sig själv som man vill hela.

Efter varje pass på Näl får kursmedlemmarna hemläxor som innebär att man ska få in medveten närvaro i vardagen. Ann-Charlotte Ovall har övat hela helgen inför dagens yogaklass.

– Man får ha tålamod, men det känns redan bättre. Jag börjar fånga det nu och det blir verkligen som ett verktyg i vardagen,.

Livsfilosofin “Medveten närvaro” är någonting som också psykologen Josefine Lilja själv ständigt försöker arbeta med.

– Det är ju ett väldigt bra medel att stressa ner med, men också att lyfta det som är fint och vackert. Det handlar om att observera, säger hon.

När hon själv startade en meditationsstund för vårdpersonal, trodde hon först inte att någon skulle dyka upp.

– Men det kom jättemånga. Det tyder på att det finns ett behov av att stressa ner, och även om det kanske inte löser en hel arbetssituation så måste man börja någonstans.

Meditationen syftade till att ringa in dagen som varit.

– Det handlar helt enkelt om att ge tid och luft för reflektion kring det som tynger, men också det som är bra. För även om mindfulness på jobbet eller hemma på kudden kanske inte enbart löser problemen, är det samtidigt ett jättebra första steg i en längre process – för vi är ju bara människor.                               

Dela