Radio: Faktum – mer än bara gatutidning

img_0968

Det sociala utanförskapet är ett bestående samhällsproblem. En ständigt aktuell diskussion. Tidningen faktum fyller 15 år och antal försäljare ökar successivt.
– Nu är det inte längre bara hemlösas tidning, utan även invånare i ett socialt utanförskap, säger Sarah Britz, Chefredaktör på Faktum.

      faktum

I början på 2000-talet åkte Maria Hanseblad, aktivist och social entreprenör, som nyutbildad journalist upp till Stockholm och träffade Per Englund för att starta en typ av Situation Stockholm för Göteborg.

– Det är viktigt att komma ihåg att sälja faktum är ett jobb, inte välgörenhet. Försäljarna köper tidningen av oss för 25 kronor och säljer för 50 kronor. Sedan kan de inte lämna tillbaka dem, säger Sarah Britz.

Det hela började bland en grupp sociala entrepenörer som såg att den dåvarande hemlöshetspolitiken var bristfällig i Göteborgs kommun. Det var mycket uteliggare, främst alkoholiserade män som låg och sov på parkbänkar.

– Det var verkligen ingen hållbar situation för de här människorna, säger Sarah Britz

Under ett års tid arbetade de mot politiker och företag för att samla in pengar. Efter vunnet stöd från både politiker och företag började det på riktigt. Under första året var det svajigt. Nära till konkurs. Stödgalor för att hålla sig på benen.

Idag, 15 år senare, finns faktum i hela Götaland, Skåne och Småland. Tre huvudkontor och 550 registrerade försäljare. Hanseblads initiativ till tidningen har hjälp många ur utanförskap. Anders, som egentligen heter något annat, lyckades med hjälp av försäljningen ta sig ur sitt alkoholmissbruk på egen hand.

– Jag sköter numera min hyra, min hälsa och känner livsglädje, säger Anders.

Maria Johansson
Eric Thorlin

Dela