Nya rön om vinterdäck

Dubbfritt. En ny undersökning visar att det är små skillnader i väggrepp på våt asfalt.

Dubbfritt. En ny undersökning visar att det är små skillnader i väggrepp på våt asfalt.

Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har presenterat en studie där forskare jämfört olika typer av vinterdäcks kvalitet.
Morgan Björk i Ljungskile kommenterar studien och rekommenderar dubbdäck när det råder vinterväglag.

Hösten närmar sig och den första oktober blir det tillåtet att köra med dubbdäck. Skillnaderna är mycket små mellan dubbdäck och dubbfria däck när det gäller bromsprestanda och styrprestanda på barmark, enligt den studie som VTI gjort.
Morgan Björk, bilmekaniker i Ljungskile, instämmer i forskningsresultatet och kommenterar varför man inte bör byta från dubbdäck till dubbfria vinterdäck.

Geografisk betydelse vid val av däck

Man ska inte hålla på att köra med dubbfria vinterdäck, enligt Morgan Björk.
– Här i Ljungskile när det slår om brukar det ju bli is dessutom, så här på västkusten är det dubbat som gäller, säger han.
Sommardäcken som testades i studien presterade i princip lika bra eller ännu bättre än de europeiska vinterdäcken; både gamla slitna och nya. Men vid temperaturer där det finns risk för isbildning är det naturligtvis olämpligt att använda sommardäck, påpekar forskarna på VTI.
Mellan den 1 december och 31 mars är det dessutom lag på att vid vinterväglag 
använda vinterdäck.
– Ha på däcken i tid. Till slut kommer ju det där omslaget och då behöver man dem helt enkelt, säger Morgan Björk.

Elin Sörensson
elin.jl15@edu.ljungskile.org

Läs rapporten här

ENKÄT: Vad väljer Ljungskileborna?

Foto: Alex Bergstam
alexandra.jl15@edu.ljungskile.org

Video: Niklas Svensson
niklas.jl15@edu.ljungskile.org

 

Dela